Patrick Bernauw werd geboren op 15 april 1962, woont sindsdien in Erembodegem, is sinds 1984 getrouwd met Elke en heeft sinds 1990 een dochter, Ineke. Hij was radio-, tv- en stripscenarist, hoorspelregisseur, hoofdredacteur van de Historische Verhalen, en leidt nu een eigen productiehuis voor interactief theater, dat zich de jongste tijd vooral concentreert op moordspelen en stadsspelen voor teambuilding, bedrijfsevents, feesten enz... Hij schrijft sinds 1981 romans, verhalen, essays, toneelstukken en radio- en televisie-scenario's - zowel voor volwassenen als voor de jeugd.
Tot zijn bekendste proza-werken behoren de docudetective Mysteries van het Lam Gods (1991) en, in samenwerking met Guy Didelez, de historische jeugdroman In het Teken van de Ram (1996) die in eigen land werd onderscheiden met de Prijs Knokke-Heist voor de Beste Jeugdroman en in Duitsland met de Eule des Monats. Zijn proza-werk voor de jeugd werd voorts nog twee maal bekroond met de John Flandersprijs voor Vlaamse Filmpjes en werd vertaald in het Frans, het Duits, het Noors, het Italiaans, het Spaans en het Pools. Zijn meest recente werken zijn historische thrillers voor volwassenen, zoals Het Bloed van het Lam (2006), Nostradamus in Orval (2007), Het Illuminati Complot (2008) of De Zaak Louis XVII (2012).
Voor de BRT(N)/VRT, een aantal Nederlandse omroepen, Radio Ostankino (Moskou), New Radio New York en voor de Vlaamse vrije radio's schreef en in het laatste geval regisseerde en produceerde Patrick Bernauw ettelijke luisterspelen. In 1994 ontving hij voor zijn luisterspel La Comédie Française de Provinciale Paul de Mont Prijs voor toneel. Voor de VTM was hij co-scenarist van de series Meester! en Wittekerke, en hoofdschrijver en storyliner van de jeugdsoap Wat nu weer!? Voor de VRT was hij co-scenarist van de sitcom Alle Maten en van de detective-reeks Sedes & Belli.
Met zijn toneelstukken, die hij vaak zelf regisseerde, viel hij eveneens regelmatig in de prijzen. Dat was onder meer het geval met De Dochter van Calamity Jane, geschreven in samenwerking met Guy Didelez (Wim Verbeke Prijs voor Jeugdtheater, 1997) en de thriller De Minister en het Maffia Meisje (Sabam Prijs voor Toneel, 1999). Hij was ook actief in het beroepstheater. Zo schreef hij samen met Guy Didelez het figurentheaterstuk voor kleuters, Beerenbodegem (Taptoe, 1997) en met Frank Van Laecke Semper Vivat (Taptoe, 2005).
In 1998 richtte Patrick samen met zijn broer Fernand het muziektheatergezelschap Compagnie de Ballade op, dat zowel voor een volwassenen publiek als voor jongeren speelt. Patrick Bernauw schrijft niet alleen de teksten waarvoor zijn broer Fernand de muziek componeert, maar regisseert de stukken ook en acteert/zingt erin mee. Met Het Ware Verhaal van Calamity Jane en met De Sterke Verhalen Blues trok hij jarenlang door het hele Vlaamse land. In 2005 werd Compagnie de Ballade onderscheiden met de prestigieuze Visser Neerlandia Prijs voor Musical, voor de productie Scharpenelle.
PUBLICATIES VOOR JONGEREN (+12 TENZIJ WAAR ANDERS AANGEGEVEN)
Helden van Heel even (Altiora, 1987)
De automobiel van Franz Ferdinand (Diram, 1989 - +10)
Dromen van een farao (Davidsfonds-Infodok, 1991)
De Rechtvaardige Rechters (Davidsfonds-Infodok, 1992; tweede herwerkte druk Afijn, 2004)
De Schat van Orval (met Guy Didelez, Altiora 1992)
De Moord op Albert I (met Guy Didelez, Davidsfonds-Infodok, 1993)
Het Schrikbewind (Davidsfonds-Infodok, 1994)
De Vloek van Macbeth (met Luc Schoonjans, Davidsfonds-Infodok, 1996)
In het Teken van de Ram (met Guy Didelez, Davidsfonds-Infodok, 1996)
Spookrijders (Davidsfonds-Infodok, 1997)
Brennende Sterne (Duitse vertaling van In het Teken van de Ram, Loewe, 1997)
De Zwarte Spiegel (Davidsfonds-Infodok, 1998)
Groetjes uit Andromeda (met Guy Didelez, Davidsfonds-Infodok, 1998 - +10)
Bons baisers d'Andromède (Franse vertaling van Groetjes uit Andromeda, CERA, 1998)
Grüsse aus Andromeda (Duitse vertaling van Groetjes uit Andromeda, CERA, 1998)
De Keizerin van Mexico (met Guy Didelez, Davidsfonds-Infodok, 1999 - + 14)
De Komedianten van de Bastille (Davidsfonds-Infodok, 2000 - + 15)
Het Februari Complot (met Guy Didelez, Davidsfonds-Infodok, 2000)
Het Infernaat (met Guy Didelez, Abimo, 2000 - + 10)
Sprawiedliwi Sedziowie (Poolse vertaling van 'De Rechtvaardige Rechters', Novus Orbis)
Hof van Mirakelen (Davidsfonds-Infodok, 2001)
De Engel van Mons (Afijn, 2002)
Duistere Middeleeuwers (met Guy Didelez, Abimo, 2002 - + 10)
Twee Koningskinderen (Davidsfonds-Infodok, 2002)
Een lek in de hel (Afijn, 2003)
Lo Stregone di Hitler (Italiaanse vertaling van 'In het teken van de Ram', Salani 2003)
Trollmannens laeregutt (Noorse vertaling van 'In het teken van de Ram', Leo Forlag, 2003)
Mijn spook van Ten Duinen (met Guy Didelez, Abimo 2004)
Nu slaapt Toetanchamon (Afijn 2004)
Duivelsteen (Afijn 2005)
El Mago de Hitler (Spaanse vertaling van 'In het teken van de Ram', Edelvives 2005)
De Valse Mummie (met D. Dobbeleers & K. Van Cauteren, Manteau, 2006)
Springtij (met G. Didelez & M. Borms, Abimo, 2008)
Voor de publicaties voor volwassenen,
toneel, radio, tv- en multimedia scenario's,
zie:
PRIJZEN
Prijs van de stad Harelbeke (1981: kort proza; 1986: eenakter).
John Flandersprijs voor Vlaamse Filmpjes: Grenspaal 151 (1987), De Komst van Kasper (1991).
Tweede Prijs Wim Verbeke voor jeugdtheater met Voor het Variété (1994).
Provinciale Paul de Mont Prijs voor Toneel met het hoorspel 'La Comédie Française' (1994).
Prijs Knokke-Heist Beste Jeugdroman voor 'In het Teken van de Ram' (1996).
Eule des Monats voor 'Brennende Sterne' (1997).
Theaterprijs Wim Verbeke voor 'De Dochter van Calamity Jane' (met Guy Didelez, 1997).
Sabam Prijs voor Toneel met 'Varennes 2000, of: De Minister en het Maffiameisje', 1999.
Visser Neerlandia Prijs voor Drama, met Compagnie de Ballade, voor hun musical 'Scharpenelle' (2006).
Reacties