Klik hier en luister naar "MotorMan"

De Jeugdboekenweek 2009 heeft als thema "fantasie" en als slogan "Achter de spiegel". Op zoek naar materiaal voor mijn lezingen en optredens tijdens de Jeugdboekenweek stootte ik op enkele oude opnames, waaronder ook deze MotorMan, die mooi past binnen het thema van de Jeugdboekenweek.

Nu al meer dan tien jaar geleden verscheen mijn jeugdroman Spookrijders, een lang griezelverhaal bestaande uit vele korte griezelverhalen, gebaseerd op "urban legends" ("broodje aap verhalen"). Daarmee worden de verhalen bedoeld die mensen aan elkaar vertellen alsof ze waar gebeurd zijn, maar die bij nader inzien grotendeels verzonnen zijn. Op een bepaald moment rijdt Johnny met een gestolen auto en ter hoogte van Nevele een mistbank in... en plotseling bevindt hij zich als het ware "achter de spiegel". Niets is daar wat het op het eerste gezicht lijkt, en hij krijgt ook merkwaardige ingevingen (of wat dacht je van "nevel is leven, maar dood blijft dood"?).

Toen ik aan dat boek werkte, had ik net Compagnie de Ballade opgericht, samen met mijn broer Fernand en Luc Borms. Enkele van de verhalen uit Spookrijders herwerkte ik tot liedjesteksten en die liedjes vind je ook op de Spookrijders Squidoo Site. Deze MotorMan is echter tot nu toe nooit ergens te horen geweest... en wij hebben het nummer de afgelopen tien jaar ook nooit live gebracht. (De reden daarvoor is tamelijk belachelijk, maar als je belooft het niet verder te vertellen, verklap ik ze hier wel even tussen haakjes: we gebruikten de muziek samen met een andere tekst voor een liedje uit De Duistere Middeleeuwen, dat een echte sleutelrol speelde in die show...)

Nu goed, eigenlijk is dit dus zo'n beetje een primeur... MotorMan!

De banden van zijn motor lijken ‘t asfalt niet te raken,
alsof ze van karton zijn hoor je de vangrails kraken.
Hij splijt de muur van mist in twee gelijke delen
terwijl hij gromt dat hij met jou komt spelen!

Hé Motorman, Motorman,
pak mij dan als je kan.

Hij draagt zware laarzen en een zwarte leren jas,
hij heeft een helmplaat van ondoorzichtig glas.
Hij danst ‘n dodelijk ballet, maakt een wijde boog,
terwijl z’n motor vuur spuwt uit één schitterend oog.

Hé Motorman, Motorman,
pak mij dan als je kan.

De Motorman, de Motorman
is half mens, half machine.
Door de aderen van de Motorman
stroomt geen bloed maar benzine.

Hé Motorman, Motorman,
pak mij dan als je kan.

Het slot van dit duel, van dit duet met de dood
wordt geschreven in een wrak van rokend schroot,
dan buigt hij zich over je heen en het allerlaatste
wat je nog ziet is jouw gezicht dat weerkaatste

in de helm van de Motorman,
pak mij dan... als je kan!



Ook een boek dat heel goed past in het thema van de Jeugdboekenweek, is De Zwarte Spiegel... waarin een jong stel letterlijk in en achter een magische spiegel wordt getrokken. Je vindt fragmenten, een boekbespreking, een samenvatting en nog veel meer op de Zwarte Spiegel Squidoo!


Reacties

Podcast van Patrick Bernauw: Mysterieus België